Veelgestelde vragen - Stem 22 november
15650
page-template-default,page,page-id-15650,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Wat moet u meenemen als u wilt gaan stemmen? Wanneer krijgt u uw stempas? Deze en andere vragen worden hieronder beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met uw gemeente.

Wanneer vinden de verkiezingen plaats?

De verkiezingen vinden plaats op 22 november 2017.

Wanneer krijg ik mijn stempas?

Als u kiesrecht heeft, dan krijgt u uiterlijk 14 dagen vóór de verkiezingen automatisch uw stempas thuisgestuurd. Met deze stempas kunt u in elk stembureau binnen uw gemeente stemmen.

Ik heb geen stempas ontvangen. Wat moet ik doen?

Als u uiterlijk twee weken voor de verkiezingen nog geen stempas heeft ontvangen, neem dan contact op met uw gemeente.

Waar kan ik mijn stem uitbrengen?

U kunt stemmen in elk willekeurig stembureau binnen de grenzen van de nieuw te vormen gemeente. Op uw stempas staat wel het adres van een stemlokaal bij u in de buurt, maar u bent niet verplicht om daar te stemmen.Als het u beter past om te stemmen in een ander stemlokaal binnen de nieuwe gemeente dan kan dat.

Kan ik ook in een andere gemeente stemmen?

U kunt stemmen in elk willekeurig stembureau binnen de grenzen van de nieuw te vormen gemeente.

Wanneer zijn de stembureaus geopend?

De stembureaus zijn geopend van 7.30 uur tot 21.00 uur.

Wat moet ik meenemen als ik ga stemmen?

Naast uw stempas moet u ook een geldig identificatiebewijs meenemen. Zo kan gecontroleerd worden of u daadwerkelijk de persoon op de stempas bent.

Waarmee kan ik mezelf identificeren?

U kunt zich identificeren met de volgende middelen:

  • Nederlands paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart
  • Nederlands rijbewijs
  • Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uitgegeven door een land uit de Europese Unie of Liechtenstein, IJsland of Noorwegen.
  • Nederlands verblijfdocument
  • Nederlands document voor geprivilegieerden (diplomaten en consulaire medewerkers)

Ik ben mijn identiteitsbewijs verloren. Kan ik toch stemmen?

Ja, dat kan. Als u geen identiteitsbewijs heeft omdat u deze bent verloren, neem dan een kopie mee van de verklaring die de gemeente van de aangifte van vermissing heeft opgemaakt. Daarnaast moet u een document tonen op uw naam dat is voorzien van uw foto (zoals een NS-abonnement of een bibliotheekpas).

 

Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik toch stemmen?

Ja, u mag stemmen tenzij uw identiteitsbewijs langer dan vijf jaar verlopen is.

Kan ik iemand anders voor mij laten stemmen?

Ja, dat kan. U moet deze persoon dan machtigen om uw stem voor u uit te brengen.

U kunt iemand alleen via uw stempas machtigen als de gemachtigde in dezelfde gemeente woont. U vult hiervoor de achterkant van uw stempas in.

U en de gemachtigde ondertekenen de stempas. U moet deze persoon naast de stempas ook een kopie van uw identiteitsbewijs meegeven. De kopie moet hij of zij, naast het eigen identiteitsbewijs, laten zien aan het stembureau. De gemachtigde moet ook zijn eigen ID-bewijs laten zien. De gemachtigde kan alleen gelijktijdig met het uitbrengen van zijn eigen stem voor u een stem uitbrengen.

Tot vijf dagen voor de verkiezing kunt u ook iemand die in dezelfde nieuw te vormen gemeente woont schriftelijk machtigen. U hoeft dan geen kopie van uw identiteitsbewijs bij te voegen. Formulieren zijn verkrijgbaar bij uw gemeente.De kiezer en degene die hij machtigt vullen allebei een deel van dit formulier in. De gemachtigde ontvangt bij inwilliging van het verzoek een volmachtbewijs waarmee hij namens de andere kiezer kan stemmen.

Wat als ik mijn stembiljet per ongeluk verkeerd invul?

Als u op het stembiljet meerdere vakjes inkleurt of op het formulier tekent of schrijft, is uw stem ongeldig. Heeft u per ongeluk uw stembiljet ongeldig gemaakt of heeft u zich vergist? Dan mag u eenmalig een nieuw stembiljet vragen bij de stembureauleden in het stemlokaal.